قناری درمعدن زغال سنگ

بیش از یه دهه از مرگ رامی  می گذره .اماهنوزخیلی ها با آواهای اون پیرمرد زندگی می کنن.وجز لاینفک این مردمه. نه تنها بین همه دوره هاش وقشرجوان جامعه بلکه رامی تو ی دنیای نوجوان های ۱۵ سال این استان وجود داره.انگار که با هر نسل این آدم دوباره متولد می شه وجریان پیدا می کنه.هنرمند با تولد خیلی از آدم ها دیگه دوباره متولد می شه.وجریان پیدا میکنه  اما فقط یک بار می میرن!  

وحکایت غریبست؛ حکایت مرگ هنرمند های بزرگ ما  که تعدادشون هم که نیس .هنرمندهای خوبی که با فاصله چندسال کوله بارشون جمع می شه وبا یه شک عجیب اما نه تازه و نو شک عجیبی که انگاره ارثیه فامیلی این قشر می رن این داستان با ابراهیم منصفی شروع میشه وبعد اون حسن کرمی وبعد صالح سنگبر .... 

حتی این ارثیه یقه نسل بعد رو هم ول نمی کنه! وبه شکل نوینی ناصرعبداللهی ..  

جالب تر هم اینه که کسی به دنبال چرایی این قضیه نیست. وبا مرگ هر کدوم از این افراد این پرونده یه مدت کوتاهی باز می شه وبعد هم به صورت کاملن طبیعی فرمالیته می شه. به حدی که دیگه کسی اجازه اینه که از خودش بپرس رو به خودش  نمی ده.   

وقتی یه خبرنگارازیکی نویسنده های امریکایی درباره جایگاه هنرمند درجامعه می پرسه واون در جواب  گفت بودترجیح می دهددرباره فایده هنرمند صحبت کند. 

اواسم تئوری خودش را (قناری در معدن زغال سنگ )گذاشته بود.اوگفت بود در روزگاران قدیم که هنوز تکنولوزی پیشرفت چندانی نکرده بود.همیشه توی معدن زغال سنگ یک قناری توی یک قفس می گذاشتند.گاهی در جریان اکتشافات زغال سنگ گاز گشنده ی تولید می شدکه می توانست موجب مرگ کارگران معدن  شوداما قناری با آن جثه ظریف وکوچک وحساس .خیلی زودتر ازاینکه ملتی رابه کشتن بدهد تشخیص می دهد.هنرمندهم  مثل یک سنسور قوی عمل می کند.بحران های اجتماعی تناقص ها وتضادها راخیلی سریع تشخیص می دهدوواکنش نشان میده.  

کاشک که ما حداقل از مرگ آنها ساده نگذریم.  

 


راستی من از این به بعد سعی دارم .به روایت های تاریخی بپرادزم.  

برای شروع 

به نظر شما فایده علم تاریخ چیه؟

نظرات 3 + ارسال نظر
بهشب چهارشنبه 22 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 02:54 ب.ظ

ما را از گذشتگان آگاه میکند.

میثم پنج‌شنبه 23 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 02:13 ق.ظ

گذشته از فایده های علم تاریخ برای خواننده، یه فایده جداگانه هم واسه من داره که دیگه نمیام این جا و 2 ساعت زل بزنم به کتاب .. . هی بخوام از تو مانیتور بیام یقه ات رو بگیرم و خلاصه اینکه خیلی خوبس :)
خداییش از بس سوالت سخت بود جواب ندادم

رضا موسوی جمعه 24 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 10:08 ق.ظ http://ahleabadan.blogfa.com

سلام. میگم بت گفتم آخرش چی شد؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد