معجزه در ماهی تابه

یکی از خصوصیات بسیار بارز محرم در این مملکت داستانهای مسخره وبامزه ی

معجزه وخرافی گری است که بازارشان در این روزها داغ داغ می شود 

البته ناگفته نماند که خوزستانی ها در این بین رتبه اول را دارند و

تبحر بسیار بالا خوزستانی ها را در داستان سرایی را هیچ قومی در جهان ندارد !

این را مطمعن ام!

همین چند سال پیش محرم خوزستان بودم که می گفتن از شمایل منتصب به حضرت عباس خون می آید.تازه خون هم  بردن آزمایش کردن که دیدن واقعی یه!

البته اینکه اون آزمایشگاه  دقیقان کجا بوده هم اینجا بسیار حائز اهمیت که خوب قطعا هر جای هم باشه از اون شمایل خون آمده وقطعا باید مال عباس باشه چون حاجت داده...

اما این داستان سرایی فقط متعلق به خوزستانی ها هم نیس چند وقته که کمال هم نشینی با مهاجران جنگ زده خوزستانی در مردمان خون گرم وبسیار بسیار با شعور هرمزگانی هم اثر خودش را گذاشته.

در این چند شب محرم من که بسیار علاقمند به نوحه خوانی پدرم هستم .تقریبا هر شب می رفتم هیئت شان (کوی ملت)

که در یکی از همین شبها توی هیئت چو افتاده بود که بیاید فلان جا معجزه شده!

ما هم به اصرار وانکار همراه یک هیئت برای دیدن معجزه رفتیم از کوچه های تنگ وباریک وخوف ناک گذشتیم تا رسیدیم به یک خانه با ظاهر بسیار بسیار نامرتب وکولی وار

که صاحب خانه یک ماهی تابه را از زیریک پارچه سبز(البته نه اون سبز)در آورد وگذاشت جلو ما

که جای بسی تامل داشت!


 

 

 

 

 

می گفت که داشته نخود نذری می پخته که این شکل ته ماهی تابه ظاهر می شه.

ما گفتیم خوب خاله این شکل چیه می گفت این شاهزاده قاسم با نامزده ش

واحتمالن اون شکل روبرو هم کفتر نامه بره ...


تازه می گفت اولین سال نیس توی خونه اش معجزه می شه چند سال پیش هم شمایل امام حسین با رقیه اش روی یه شتر روی دیوار خونه افتاده بوده  بعد که ما پرسیدیم که کجای خونه

متوجه شدیم همین پشت سرما جایگاه نزول معجزه است

که شوره روی دیوار با زمینه صورتی  معجزه قدیمی تر خانه ی  این خاله بود!

ما از شدت خنده صورت هایمان ورم کرده بود وآن خاله داشت برای گشایش بخت ما دعا می کرد و ما هی تابه منظوره را دور سر ما می چرخاندوبعد هم مقداری علم سبز به ما داد که به دور دستانمان بپیچیم که ما به خاطر اینکه برداشت سیاسی نشود علم ها را توی گیره های سرمان پیچیدیم که خیلی زود هم پاره شد که فکر می کنم حاجت را گرفته باشیم....

قابل توجه من عزیز که به دنبال قصه های  اورجیناله


پی نوشت

 این عکس ها رو با موبایل گرفته ام


 

انگارش هفته 

ستیز فرم ومحتوا با نگاهی به یک عکس از روح الله بلوچی  

به قلم :سعید آرمات 

نظرات 13 + ارسال نظر
[ بدون نام ] سه‌شنبه 8 دی‌ماه سال 1388 ساعت 04:40 ب.ظ

http://mahbobeh511.blogsky.com/1388/10/08/post-451

آب - بابا سه‌شنبه 8 دی‌ماه سال 1388 ساعت 07:05 ب.ظ http://www.ab-baba.blogfa.com

تعریف این معجزات از زبان بچه های اونا احتمالا 20-30 سال دیگه شنیدنی باشه ، دو حالت داره ، یا اینکه داستان سرایی اون با زیاد کردن مخلفات و آب و تاب دادنش خیلی بزرگ بشه یا اینکه سوژه ای بشه واسه دست انداختن نسل قدیمی !
البته اگه این کرامات سینه به سینه به نسل بعد منتقل بشه .
به شخصه دعا میکنم این خرافات چه به سود امام و پیغمبر باشه چه به ضررشون ، منتقل نشه >
زنده باشی

آب - بابا سه‌شنبه 8 دی‌ماه سال 1388 ساعت 07:07 ب.ظ http://www.ab-baba.blogfa.com

راستی دلیل اسم گذاری ستیز فرم ومحتوا رو تو این عکس متوجه نشدم هر چی فکر کردم که یقینا مشکل از طرف منه .
چرا ستیز فرم و محتوا ؟

[ بدون نام ] چهارشنبه 9 دی‌ماه سال 1388 ساعت 09:04 ق.ظ http://lodirya.blogsky.com

منتظر یه شعر نابم فاطمه

من هم..

چارلی پنج‌شنبه 10 دی‌ماه سال 1388 ساعت 10:10 ق.ظ http://charlli.blogsky.com

سلام
داستان جالبی بود ولی ما فکر کنیم تو خونمون یه پیامبر داریم چون از این معجزه ها زیاد تو خونمون هست .

پیامبری که با همین دستان ساخته ام
حالا برای خودش شیطان بزرگی شده
(روجا چمنکار)

چارلی پنج‌شنبه 10 دی‌ماه سال 1388 ساعت 10:11 ق.ظ http://charlli.blogsky.com

راستی فیلم معجزه در اسلام آباد محمود شهبازی رو دیدی

نه متاسفانه

من پنج‌شنبه 10 دی‌ماه سال 1388 ساعت 03:30 ب.ظ

اه اصل کاری عکس بود که باز نشد!
آدرس این خاله کجاست؟ برگه ی انتخاب واحدم رو بکشم به تابه ش این ترم دیگه تموم کنم دانشگاهو با معدل خوب!
-------------------------------
نگو اینجوری فاطمه
توی تمام اقوام ایرانی من خاطره های خوبی از عزاداری های خوزستانی ها دارم.
شانس من بوده که زمان ما عرب ها قصه کمتر می بافتند؟
-------------------------------
خداجان خوشگلم، با منی یا با اینها؟

آره اصل کاری ته ماهی تابه بود

اتفاقا من می خوام یه سر دوباره برم آخه همون شب که داشتیم بر می گشتیم همسایه هاشون می گفتن فال هاش خیلی توپه...
...........
خوزستانی ها..
من خودم توی دسته بزرگ شودم بچه که بودم بابام وسط نوحه خونی ودمام زنی منو بقل می کرد
من از صدای دمام وحشت داشتم
اما سینه زنی رو دوست داشتم
سایه به هم وصل مردها برام سرگرمی خوبی بود
بابام خسته که می شود منو می ذاشت تو حجله قاسم
پر از زرق وبرق بود
وبعد می خوند:

کاکوله کاکوله اکبرم از خونه سرش بسته حنا
بعد اکبر نتوان زیست در این دار فنا
....
صدیقه راست شو بخوای بعد امو عزوزم نوا ونوحه های بابام حسابی حالم جا می آره
قبل تر محرم برام یه شکلی دیگه بودم

kiyOOsk جمعه 11 دی‌ماه سال 1388 ساعت 10:02 ب.ظ http://kiyoosk.blogsky.com

سلام .
خوبی ؟
بروزم .

پیمان شنبه 12 دی‌ماه سال 1388 ساعت 11:03 ق.ظ http://www.eshkat.blogsky.com

سلام به روزم

wooosvw شنبه 12 دی‌ماه سال 1388 ساعت 03:09 ب.ظ http://www.wooosvw.blogfa.com

گنجیشکک اشی مشی

لب بوم ما نشین

بارون میاد خیس می شی

برف میاد گوله می شی

میفتی تو حوض نقاشی

کی می گیره فراش باشی

کی می کشه قصاب باشی

کی می پزه آشپز باشی

کی می خوره حاکم باشی

kiyOOsk یکشنبه 13 دی‌ماه سال 1388 ساعت 10:26 ق.ظ http://kiyoosk.blogsky.com

سلام .
چرا خسته ای ؟
گنجشکک اشی مشی بیا تو وبلاگ من بشین بارون نمیاد بندر خیس بشی . برف که عمرا که گوله شی . نمی افتی تو حوض نقاشی وبلاگ من هنری نیست . درت میارم از خستگی . پرت می دم تا شاد بشی . دیگه بلد نیستم .
موفق باشی و شاد .

[ بدون نام ] دوشنبه 14 دی‌ماه سال 1388 ساعت 06:48 ب.ظ

[ بدون نام ] دوشنبه 14 دی‌ماه سال 1388 ساعت 07:15 ب.ظ

خیلی جالب بود! کاش منم بودم تا از برکت گردش ۳۶۰ درجه ماهی تابه مذکور دور سرم بختم باز میشد ؛ من که به شدت از این دست معجزات یا بهتره بگیم خرافات بیزارم تو شهرکمون خانم سیده محترم و بزرگواری ساکنه که در منزلش به مناسبتهای مذهبی مراسم مولودی یا عزای ائمه برپاست . جاتون خالی سخنران و نوحه خون این مجالس خانمیه که ماشااله هزار ماشااله صداش کم از ؛هایده خواننده؛ نداره . گاهی طی این مجالس بعضی از خانمهای محترم حاضر آنچنان دم از الهام و معجزه و نشانه و خوابهای آنچنانی میزنن که نمیدونم چرا بنده حقیر گناهکار به این درجه از سیر و سلوک و عرفان نائل نمیشم و اساسن گیر کارم کجاست! این خانوم سخنران که از قضا معلم اخلاق و مبلغ مذهبی هم هست تولد نوزاد ی چشم در اون سر دنیا رو از علائم ظهور آقا امام زمان میدونست و مصر هم بود! مانده بودم که بل اخره چی شد؟! به قول پدرم اسلام دین عقل و منطقه و خرافات درش جایی نداره . میتونیم دلیل عمده این اظهار فضلها رو فقر فرهنگی وشعور دینی بدونیم ؛ در ضمن شیرینکاری خوزستانیا به این دست خرافات و داستان سراییها ختم نمیشه شب عاشورا به اتفاق خانواده به حسینیه منصوب به خوزستانیها رفتیم که چشممون به جمال بی مثال خانمهایی به شدت!! زیبا و جوانان آلاگارسون و فشن روشن شد ! میماندی که مجلس مجلسه عزای حسین علیه السلام است یا ... خوزستانی ساکن کرج

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد