ازیعقوب لیث تا عبدالمالک ریگی

       

پرونده:مجسمه یعقوب لیث.jpgتصویر عبدالمالک ریگی در افغانستان 24 ساعت قبل از دستگیری

 

داستان عیاری وخودمختاری ونا امن بودن سیستان داستان نه تازه  وجز هویت تاریخی این سرزمینه این منطقه همیشه به خاطر اقلیم و وضعیت زیست محیطیش جای خوبی برای فعالیت های خودمختارانه وخرابکارانه و پناهگاه مناسبی برای آدم های ناتو بوده

معمولا دراین منطقه های مرزی  خو وسرشت جدای طلبانه همیشه هست.مردان بلوچ جز متفاوت ترین قوم های ایرانی اند.ودارای فرهنگ اصیل هستند.من خودمم هم یه رگم بلوچه از نزدیک رفتارها وشکل زندگیشون رودیده ام.وقتی بستگانم مادربزرگم رومی بینم. حتی نمی تونیم زیاد باهاشون صحبت کنم. من بیشتر حرف هاشونو نمی فهمم.

اما آدمهای مرزنشین آدمهای شجاعی هستند وسر نترسی دارند.با غیرتن مثل آدم های غار نشینی که هیچ پناهی به جزغارشون ندارن با تمام گوشت وخون شون مواظب حریم شون اند.ونکته خیلی مهم دیگری که در رفتار مردم این مناطق هست.این که هیچ وقت مدیون ساختار هیچ حکومتی نیستن ونبودن

تا اینجا بین یعقوب لیث صفاری بزرگ مرد تاریخ ایران وعبدالمالک ریگی تفاوتی نیست. یعقوب هم جز خوارج وعیاران و بی رو در واسی تر جز راهزانان بلوچ بوده.که به  تجار وبازرگانان ومسافران حمله می کرده وآنها روتاراج می کرده وبه مردمش می داده.امابعد که به لحاظ سیاسی رشد می کند.می شود مدعی استقلال مردم ایران از خلافت اسلامی و اولین جوانمردواستقلال طلب بعد از اسلام ایرانی اما فاصله ریگی و یعقوب لیث زمین تا آسمان ...

که البته هر دو زایده یک نگاه ونگرش اندوخواسته هاشون استقلال سرزمینی است که هیچ وقت حتی تا کنون که نظام ایران جمهوریست نه پادشاهی هیچ توجهی از ساختار حکومت ندیده است وهمیشه گیلمش را خودش به تنهایی از آب کشیده است...  

اما رفتار ها فرق می کند عبدالمالک ریگی آلت دست دشمنان خارجی حکومت وکشور ومردم  است.ومحصول بی توجهی های ساختار حکومت به سیستان ومردمش است  

کسی که مثل آب خوردن انسانهارا با خونسردی تمام ذبح می کند نه یک وطن پرست است نه یک مرد غارنشین غریت دار وحافظ حریم   بلکه او فقط یک ماشین آدم کشی ووحشت است .که مثل انسانها کودن قدرتی را که می توانست با آن حافط وگیرنده حق مردمش باشد.را دست دیگرانی سپرد که اهداف کوچکی داشتن.

اما من خیلی خوشحال که امنیت به شهر مادربزرگم برگشته ومن می تونم برم اونجا وباخیال راحت لباس بلوچی بپوشم وتوی دنیای رنگها قرق بشم.    وامیدوارام اینهای که وظیفه دارند آرامش را برقرار کنند یادشون نره که ریگی وتخم و ترکش هنوز توی اون سرزمین انندوبی توجهی اونا ممکنه  هر آن ماشین آدم کشی دیگه ی رو تربیت کنه.!

                                                

نظرات 19 + ارسال نظر
[ بدون نام ] چهارشنبه 5 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 12:33 ق.ظ

Cheesecake.2009@windoweslive.com

لی چهارشنبه 5 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 01:34 ق.ظ http://www.leee.blogsky.com/

ان دنیا به این زودی رنگ آرامش نمی بینه

هیچ وقت نبوده ونیست
اما

توی دور تند رقصی همیچی یادت میره
امکان رقص هم مسکن خوبییه

محمد چهارشنبه 5 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 08:56 ق.ظ http://mmoeeni6.blogspot.com

منم خوشحالم / از مطالبی که قرینه های تاریخی را مورد توجه عالمانه قرار می دهد همیشه خوشم آمده ... خسته بناشی

سلام.
حضور شما خیلی من رو خشحال کرد

شهاب چهارشنبه 5 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 11:08 ق.ظ

هنوز اندر پی تو و دست نوشته هایت به دنبال حس غریب احساس فهمیدن میگردم...افسوس...یا من نادرکم یا تو ناتوان در درکاندن....

من حالم خوبه وعادیم

وراحت راه می رم وحرف می زنم وحتی شعر میگم

توچطور نادرکی هنوز؟

سلام شهاب

امام چهارشنبه 5 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 01:23 ب.ظ http://www.rahbaremamdadi.blogsky.com

؟/؟متشکر

[ بدون نام ] چهارشنبه 5 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 02:36 ب.ظ

از این جمله خیلی خیلی خوشم اومد (ایرانشهر شهر بی بی آزاد شد .

kiyOOsk چهارشنبه 5 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 03:20 ب.ظ http://kiyoosk.blogsky.com

سلام .
در مورد عبدالمالک ریگی دستگیر شد ولی چرا اینقدر دیر !
چرا بعد از گذشت چند سال از کشتن مردم در راه بم کرمان ؟ چرا بعد از سر بریدن سربازان بی چاره ؟ چرا بعد از این همه جنایت ؟
حالا آقای مصلحی از قدرت سازمان اطلاعات میگه ! واقعا مضحکه !

در ضمن نا امنی سیستان فقط دست ریگی نبود . زیادن امثال ریگی .

راستی :
چه کسی مسئول است ؟ در kiyOOsk

http://kiyoosk.blogsky.com

سلام کیوسک

فقط می تونم بگم

ریگی یه گروهگ قدرتمند داشت.که نمیشه انکارش کرد

ارتا پنج‌شنبه 6 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 11:30 ق.ظ http://artazahedi.blogspot

نمی خوام از ریگی دفاع کنم و یا یه جورایی توجیه کنم.ما نباید ریگی رو لعن کنیم بلکه باید کسانی رو لعن کرد که افرادی مثل ریگی رو پرورش میدن و باعث به وجود امدن اینگونه افراد می‌شن.آیا اگر کسی و یا کسانی به این فرد اهمیت میدادند و یا این فرد و یا اینگونه افراد رو روانشناسی می‌کردن این اتفاقها می‌افتاد از هوش و شجاعت این افراد می‌شه در بهترین راه‌ها استفاده کرد اما متاسفانه ما خودمان ریگی پرورش میدیم.
من اول از همه مردم سیستان و بعد کسانی رو مقصر می‌دونم که به این ادم بی توجهی کردند در صورتی که می دونستن این ادم می تونه چه خطراتی رو برای همه درست کنه.

عامل پرورش بی توجهی حکومت به سیتان نه مردم سیستان

آرتا جان!

من ترس از این جانی رو با تمام گوشت وخونم حس کردم
وقتی که راه بم رو بست وکشتار راه انداخت خانوداه من هم توجاده بودن

ما تا زمانی که تماس گرفتن که سالمند.دیوانه شده بودیم
من دلم برای اون آدم های بیگناه که سرشون مثل گوسفند می بردید بیشتر می سوزه تا یه جانی مثل اون
ریگی ها زخم های عفونی حکومتن

شهاب جمعه 7 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 11:32 ب.ظ

باز هم تضاد...چون تو خوب و من نا خوب
تو راه میروی و من حتب عصایم شکسته...به قول شاعر یادمان باشد روز و روزگار خوش است تنها دل ما دل نیست...

kiyoosk شنبه 8 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 11:49 ق.ظ http://kiyoosk.blogsky.com

سلام .
درسته ریگی گروهک قوی داشته اما اونجا تمام گروهایی که کار خلاف حالا از قاچاق سوخت بگیر تا مواد همه اسلحه دارن .
یکی از دوستانم سرباز پاسگاه ریگ ملک بوده تعریف می کرد می گفت هر شب می ریختن تو پاسگاه و با چماق این بدبخت ها رو می زدن و این ها هم جرات تیراندازی نداشتن .
یکی دیگه از دوستام سرباز قرارگاه مرساد (بزرگترین قرارگاه عملیاتی سیستان) بود وقتی از درگیری هاشون تعریف می کنه و اینکه هر ماه یکی یا دوتا از هم اتاقیاشون شهید می شدند میگه تنم می لرزه و با خودم میگم عمرا من برم سربازی . هر جور شده معاف میشم . دوست ندارم اسم کوچه خونمون بشه کوچه شهید میلاد صدیقی .
همین . موفق باشی .

ماهی بالی یکشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 12:00 ق.ظ http://mahibali.blogsky.com

تئاتر تی تووک به سیل می گذارد

(( تنها سگ اولی می داند چرا پارس می کند مکبث ))

15 تا 21 اسفند ماه 1388

ساعت 18:30

فرهنگسرای طوبی بندرعباس

کارگردان : ابراهیم پشتکوهی

اقتباس از مکبث شکسپیر

شرکت کننده در بخش بین الملل بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

اثر برگزیده بخش تجربه های نو بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

[ بدون نام ] یکشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 08:25 ق.ظ

http://www.riverart.net/hormoz/persian_gulf/persian

http://www.riverart.net/hormoz/festivals/25/persian

kiyOOsk یکشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 12:50 ب.ظ http://kiyOOsk.blogsky.com

سلام .
خوبم ، مرسی .
دوست داشتم توی هرمز می دیدمت و صحبت می کردیم ولی نشد .

منم .ان شا الله یه فرصت دیگه

[ بدون نام ] دوشنبه 10 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 11:21 ق.ظ http://ccu-cinema.blogsky.com/

برترین هنرمند سال {88} هرمزگان کیست ؟

روح اله بلوچی دوشنبه 10 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 02:00 ب.ظ http://www.parparook.blogsky.com

لباس بلوچی.....خیلی خوبه

آره خیلی خوبه قرمز اتشین ..

البته

روح الله بلوچی ام خیلی خوبه

اپی سه‌شنبه 11 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 02:41 ق.ظ http://api-nowrozi.blogsky.com/

در کنار نهادن یعقوب لیث با عبدالمالک ریگی یک اشتباه بزرگ است.
ما باید به شرایط فرهنگی و تاریخی در هر دو زمان نگاهی داشته باشیم . این که یک یا دو ویژه گی مشابه را دال بر همانندی بگذاریم راه به خطا برده ایم.
1- یعقوب لیث در زمانی زندگی می کرد که روحیه و فرهنگ ایرانی تحقیر شده بود.ایران زیر یوق خلفای عباسی اداره می شد.نا امنی و نبود امکانات و فاصله های شدید طبقاتی و... از سوی ٬ گروهی را واداشت که برای بازگرداندن امنیت و آرامش٬ ثبات و مهمتر از همه ایران ایرانی و به دور از فرمان پذیری از خلیفه عرب دست به طغیان بزنند.یعقوب موفق شد برای اولین بار بعد از حمله اعراب به ایران و ایرانی هویت تازه بخشد.
2- برای اولین بار به امر او زبان فارسی زبان رسمی اعلام شد.او سخن گفتن به زبان غیر فارسی را در دربار خود منع نمود.
اگر بیماری و بعد از آن مرگ نبود.شاید اعراب به زبان پارسی سخن می گفتند!
3- عبدالمالک ریگی جدا از گرایش به سرویس های جاسوسی غرب. فردی آشوب طلب بود که با تکیه به عقاید کور مذهبی کشتن هموطنان خود را مجاز می دانست.امثال ریگی در خیال خود کشوری مستقل را در ذهن می پرورانند که جزیی از ایران نباشد.تفرقه و تجزیه طلبی ریگی را نمی توان با ناسیونالسیم یعقوب لیث اشتباه گرفت.
4- یعقوب، ایران آزاد را می خواست که وابسته به هیچ کجا نباشد.ایرانی به دور از اعراب جاهل و فرومایه.اما ریگی بلوچستانی را می خواست که با فتوای ملا ها و روحانیون عربستانی اداره شود.این دقیقاً بر خلاف اندیشه های والای یعقوب لیث می باشد.
5- تروریست ریگی ریشه در تفکر های پوسیده علمای عرب دارد که در بیش از هزار سال قبل زندگی می کنند.زمانی که کشتن فردی از مذهب دیگر راه را برای بهشت هموار می ساخت.اما یعقوب برای اتحاد و تشکیل ایرانی بزرگ می اندیشید.برای همین رو به بغداد دوخته بود که شاید شکوه ساسانی را باز به چنگ آورد.
6- البته شما راه آن دو را از هم سوا کرده ای و به نکته مهمی اشاره کرده اید که چرا ؟
اگر ریگی شکل می گیرد چرا محبوبیت می یابد؟
دلیل آن بی توجه ای دولت مرکزی به استان های حاشیه ی و مرزی می باشد.
---------------------------------------------------------------------
یک اشتباه دیگر را در مقاله ات داری که:
* استان سیستان و بلوچستان از دو منطقه جدا از هم تشکیل شده است.
** سیستان همان سرزمین مقدسی ست که در اوستا هم از آن یاد کرده اند.
*** بلوچستان که همان گدروزی باستانی ست.

سلام .مرسی ازتو به خاطر دانش سرشار ت راجب یعقوب لیث صفاری

من همیشه برای ساختن اسطوره از انسانی های تاریخی به شدت دچار وسواسم
واعتقاد عجیبی به خصوصیت خاکستری تمام انسانها دارم

ماهمیشه واقعیت مثبت رو راجبه به ادم های که یه جورهای نسبت نژادی هم باهاشون داریم بهتر می پذیریم وحتا با تمام وجود برای اثبات حقانیتش تلاش می کنیم.من خودم به شدت به یعقوب لیث صفاری علاقمند ام همونطور که مثلا به کوروش کبیر علاقه دارم
اما کورورش کبیر اولین کسی بود که من توی همین وبلاگ با عنوان دیکتاتور بالدار ازش یاد کردم با تمام احترامی که براش قایلم البته

یعقوب هم یک راهزن بوده وجز خوارج بود هرچند که کتابهای تاریخ ایرانی نگفته وناخواهد گفت که چقدر انسان های بی گناه رو تاراج کرده وحتی دستورقتل صادرکرده !؟چرا که خون ریزی وبی عدالتی جر ساختار قدرت ودیکتاتوری که نمی شه انکارش حتی برای حکومت اسلام هم بوده واگر باز هم به شکل دیکتاوتوری باشه هست.!
من اصلا نمی خوام خصویاتهای مثبت وزحمات یعقوب رو برای ایران
نادیده بگیرم

من میگم یعقوب وعبدالمالک زایده یه دیدگاه اند استقلال سیتان! که همیشه خودش به تنهای گیلمش از آب کشیده اون موقع مواضع تجاری در انحصار دولت نبود ومردم از این راه امرا معاش می کردنند الان هم تجارت پنهان مواد مخدردر انحصار اشرار وامثال ریگی که اونهم ناشی از فقروبی توجهی به مردم سیستان وضعف امنیتی حکومته!

من منظور م منطقه غرب کشور بود!
تو هرچی دوس داری بگو
من میگم سیتان
ایرانشهر
شهر بی بی

[ بدون نام ] سه‌شنبه 11 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 06:41 ب.ظ

عبدالمالک ریگی را نباید با متر و معیار جمهوری اسلامی سنجید. بهتر است ویدیوهایش را نگاه کنی و بعد در موردش قضاوت کنی. ریگی راست می گه. درسته من با کشتار اون در سال ۸۴ در واقعه تاسوکی مخالفم خود اون هم پشیمونه یعنی تو یه ویدیو به اشتباهش اعتراف می کنه و بعد از اون ترور رو می ذاره کنار...البته به جز حکومتی ها....به گمانم ریگی زار ممد بلوچستانه...هست...مثه یه تنگسیری به مقابله با زور گویان پرداخت....تنگسیر رو که دیدی حتمن...من از ریگی راضیم و فکر می کنم ما نباید با متر و معیار رژیم دربارش قضاوت کنیم اون به شدت مخالف معتاد شدن جوونا بود در حالی که رژیم می گه اون قاچاقچی مواد مخدر بوده!!!!اون دقیقن با استناد به قرآن کریم تصمیم می گیره و رژیم می گه اون کافر بوده!!!
می بینی
هر کسی حق رو با خودش حمل می کنه
حتا عبدالمالک که آزاده بود و آزاده سر به بالای دار می برد.

عجب ازتو !
اگر یکی از اعضا خانواده تو هم می کشت همی حرفو می زدی ....

من خودم چندوقت دارم یه تحقیق می کنم راجب ترور در اسلام

مسلمانان های که با تمام اعتقادشون خون می ریزن ومعتقدن محمد رسول الله اونجا منتظرشون که ببرشون بهشت
عبدالماک ریگی که اعتراف می کرداعتماد به نفش خیلی خیلی زیاد بود اینقدر که من ام باور کردم که به خاطر اعتقادش این همه جنایات کرده

واین ترورهای با ایدلوژی از زمان اسماعیله به طور اعلنی باب می شه وگروه فداییان اسلام درواقع ریشه اصلیش برمی گیرده به اسماعلیه بعد نواب صفوی هم آدم می کشه والان تبدلیل به اسطوره می شه
معلوم نیست شاید چند سال دیگه آدم های که مثل تو فکر می کنند زیاد تر بشن وعبدالماک بشه شهید ... البته الانم طرفدارش بهش میگن دکتر

اون قاچاقچی بود تو نمی تونی اینو نقص کنی .چرا که جامعه معتادین هم نگران بالا رفتن پول موادن! بعد از دستگیری عبدالمالک

عبدالماک امنیت تمام اشرار و وارد کننده مواد بود حتی اگرخودش واردکنند مواد نبود باشه که من به شخص اصلا نمی تونم بپذیرم که نبود

بندرجاسک-فرزاد بادروج سه‌شنبه 11 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 08:13 ب.ظ http://jaski.ir

سلام خانوم زارع.
بلوچ کجاست بی بی؟

جشنواره مجسمه های شنی
دوشنبه ۱۷ اسفند ۸۸
ساعت ۹ الی ۱۶
ساحل مقسا - بندرجاسک
http://jaski.ir/post-134.aspx

بلوچ ایرانشهر

فامیلیش بامریی

بی اسم چهارشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 01:19 ب.ظ

عزیز جان
اول اینکه این چه حرفیه که اگه یکی از اعضای خانوادتو می کشت...مثه جنتی حرف می زنی...
دوم اون قاچاق نمی کرد که حتا مواد رو تو اون ایالت حرام اعلام کرد...این مستنده...دوم چیز اینکه خب طفلک جان من می گم براساس قرآن عمل می کرد دیگه....ترور نام دیگه ی جهاده که در قرآن مرتب تکرار می شه و اینها حالا اینو چسبیدن و حتا....
باشه بعد تا در فرصت مناسب بیشتر بگم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد