لعنت به تو جنگ!

   

 آبادان -بعداز یکی از بمباران های هوایی   

چندین سال است بهار که می شود کاروان های  نوروزی راه می افتانند به مقصد خوزستان ومناطق جنگی کاروان های که هر سال اعتبارات زیادی هم به خودشون اختصاص میدهند.وپروژه غمگین نگه داشتن مردم در بهار ونوروز همچنان ادامه دارد .امسال هم که تلویزون شورش را در آورده بسکه آهن پاره وبیابون وتزیینات پروژه اشک وآه در بهار را بین سریالهای به اصطلاح طنز به خورد مردم می دهد.دلم هم که نخواهد دیده می شود این تلویزون لا مسب از جفت مانیتور سیستم

هیچ خانواده ایرانی نیست که یادگاری جنگ نداشته باشد الخصوص اگر خوزستانی هم باشد توی خانواده ما هم کم نیستن یادگارهاش یادگاری جنگ فقط خرابه خانه پدری نیس !نمونه بارزش همین دایی بزرگ مهربان بود که همین چند ماه پیش از میان مان رفت در آرمش وقتی که خوابیده بود .دایی شعبونم از 13سالگی رزمنده بوداینقدر جنازه جمع کرد وموج انفجار شده بود که تمام عمرش هیچکار دیگه ی نتونست بکنه غیر از اینکه گوشه خانه ش پیربشه وبمیره .

من اصلا مناطق جنگی دوست ندارم من از جنگ وتمام آنهای که مسولش بودن بیزارم ونمی بخشمشان! اما ما خیلی قبل تر ها هم هر وقت می رفتیم آبادان خانواده ام می رفتن برای دیدن مناطق مادرم علاقه زیاد به آن آهن پارها وآن بیابان ها ی که بوی خون وخون ریزی ازشون بلند می شه داره.اما من هیچ وقت نمی رفتم ولگردی توی کوچه های ایستگاه 12واطراف سید عباس بیشتر بهم می چسبید.تا مثلاٌ شلمچه هویزه البته یک بار همان سالهای کودکی رفتم جزیره مینو یادش بخیر" مامانم رفته بودن جلو و ما لب شط داشتیم قورباغه می گرفتیم! یه دفعه دیگه هم بردنمون شلمچه یادم یه سری بوب وترقه بازی داشتیم که از چهار شنبه سوری مونده بود همونجا تو بیابونهای شلمچه ترکندیم که نزدیک بود در سن 10.12سالگی به جرم اقدام علیه امنیت نظلام دست گیر بشیم.البته اون موقع فصا بکر بودوپاک سازی نشده بودوپر ازخورده ریزه بودوهنوز قدمگاه وگنبدوزیارتگاه تاسیس نشده بود!

 تا همین چند سال پیش یکی از آشنایان توی نوروز گفت اتوبوس میره خوزستان خالیه هرکی طلبه اس یاعلی! احساس کردم باید تجربه متفاوتی باشه .دوست داشتم بدونم اینها که با این اتوبوس های راهیان نور میرن خوزستان براشون چه شکلی ؟خلاصه جمع جور کردیم زدیم به جاده. رسیدم به یک ارودگاه نزدیک اهواز به معنای واقعی یک سرباز خونه بسیار بسیار وحشت ناک با زمین لخت وچند تا پتوی سربازی اول بهار ونوروز بود نه محرم بود نه نیمه خرداد اول اول بهاربود! توی بلندگو های سرباز خونه برای پذیرایی از میهمانان خسته وکوفته حسین فخری پخش می شود.نه خبری از حمام بود نه سرویس بهداشتی مناسب .انگار دور از جون یکی از نزدیکان آدم فوت شده باشه همه چهره هاغمگین وقرارگاه تاریک بود .  تازه گذشته از همی اینها تحمل یک سری آدم خشکه مذهب که بیشتراز تمام مردم خوزستان ادعای دل سوزی واشک وآه شون می شدبرای جنگ وکشته های جنگ..! این شد که تاب سفر راهیان نور رو تا بعد ازظهر فرداش نیاوردم .زنگ زدیم عمه اومد از آبادان دنبالمون...

مردم خوزستان اصلاٌمردم غمگینی نیستن وتوی شهر زمین تا آسمون با توی مناطق فرق می کنه .

من نمی دونم این یاد شهدا وجنگ یعنی چیه یعنی مثلا عموی مادرم که کارمند شرکت نفت بوده و روبروی خونه اش اسیر می شه بعد از 11سال اسارت شهید می شه .الان باید تمام پسراش بیکار باشن وتوی شهر خودشون کار براشون نباشه این یعنی یاد شهدا!؟ مگه نه جنگ واسه این بوده که خوزستان از دست نره!البته ظاهرن فقط نفت وپالایشگاه خوزستان مهم بوده که اون هم سرمایه هاش میره پایتخت  نه خوزستان ومردمش !

بعضی وقتا فکر می کنم آبادان جز یه موزه بزرگ که قرار تا سالها اشک مردم در بیاره برای حفظ وحراست از یک نظامی که تا حالا هم با اشک وآه وعواطف و احساست مردمش زنده وپابرجا مونده . خوزستانی که اجداد من به خاطره تجارت واقتصاد وثروتش مهاجرت کردن بهش حالا یک خراب س .ومثل یک بچه یتیم هر سال یه سری آدم جدید میان دست رو سرش می کشن وبهش ترحم می کنن.

دولتی های طرف جنگ هم الان به حول وقوه الهی با هم خوبن انگار این وسط فقط صدام حسین این همه آدم کشته وخوزستان ویران کرده دیگه همه این عراقی ها برادر های خونی ما هستند .ومردم خوزستان علاوه بر دست وپنجه نرم کردن با زندگی در یک شهر جنگ زده که به اندازه سال 66جنگ زده مونده وهیچ تغییر ی نکرده باید عراقی های که از مرز وارد شهرشون می شن هم مثل یک برادر تحمل کنن! واعتباری که میشه خرج بازسازی شهروبرگشت خرابه خوزستان به حالت شهری وشهر نشینی کرد خرج بازدید وحفظ خراب ها برای غم گین نگه داشتن یاد وخاطره مردم ایران میشه! جالب تر اینه که با تمام این هزینه کرد ها هر سال یه سری آدم تکراری اهل وعیال جمع می کنن وبه هزینه دولت  برای دیدن مناطق میرن خوزستان....

نظرات 4 + ارسال نظر
kiyOOsk چهارشنبه 11 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 02:29 ق.ظ http://kiyOOsk.blogsky.com

سلام .
خواهر من از این پست ها نزار .
تحریک میشیم میایم حرف سیاسی می زنیم بعد دردسر درست میشه .
ولی به هر حال 23 ساله که توی گوشمون خوندن مرده باد و زنده باد و هر دفه مرده باد به سمت جدید و زنده باد هم به سمت جدید میره .
بالاخره یه روز خوب میاد ، اینو می دونم .

از بچه گی به مون گفتن حرف سیاسی نزنید می گیرنتون!
من دغدغه شخصیمو دارم اهل هیچ دستو ورسته نیستم
متولد بندرم اما تو شناسنامه م دوتا آبادان دارم
بندر تنها شهری که اگه دور شم از ش دل تنگ خودشو وآدماش میشم

ولی هیچ خیابان به اندازه خیابان احمد آباد لین یک تو دنیا بهم نمی چسبه هیچ جای بوی آشنای آبودان نداره ...

لی چهارشنبه 11 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 12:36 ب.ظ http://www.leee.us

بله . درست فرمودید . مهم اون پالایشگاهه که پول نفتش رو بفرستند پایتخت و پایتخت نشین ها به پایتخت نشینیشون افتخار کنند و اسم شوخی های وحشیانه ی خودشون رو بذارند شوخی شهرستانی . ( البته فرستادن پول به کشورهای دیگه که جای خود داره و اون دیگه افتضاح تره ) و بیان توی مناطق جنگ زده به جای ساخت و ساز دیوار بکشن دور خرابه ها و هر سال یه سری رو ببرن اونجا و به قول شما اشک و اه را بندازند . از تلویزیون هم چیزی نگو که توی این ایام عید تا می تونست به خیانت هاش ادامه داده... وقتی در این موارد از وضعیت ممملکت می شنوم بیشتر اعصابم خورد میشه . و چقدر بی انتهاست این ضایع شدن حقوق ایرانی ها...
به این لینکی که می فرستم یه نگاهی بنداز... تکراریه ولی با دوباره دیدنش بیشتر حالم گرفته شد...

http://www.1.takoffline.com/forum/showthread.php?t=1098

امیدوارم این تصاویر رو حامیان دولت و تمام کسانی که سنگ این وضعیت نا به سامان رو به سینه می زنند و چشم و گوش خودشون رو روی همه ی این مسائل بستند و به خیال خودشون هممون داریم توی صلح و صفا زندگی می کنیم و توی مملکتمون هیچ مشکلی نیست ببیند و خودشون رو دیگه به کوچی علی چپ نزنند. من متاسفم برای کسائی که احساس می کنند با نشون دادن دعای کمیل و توسل از تلویزیون یعنی اینکه همه چی خوب و آرومه و هیچ مشکلی توی مملکت نیست و عقلشون رو دادن دست عده ای که دارن براشون تصمیم می گیرند و تنها آگاهی اجتماعیشون شده اخبار نیمروزی و بیست و سی . حالا خدا رو شکر این عکس ها مربوط به خبرگزاری فارسه . یا اونا حتی به خبرگزاری فارس سر نمی زنند یا سر می زنند و چشمشون رو روی همچین تصاویری می بندند... اصلا این بچه ها مهم نیستند . مهم انرژی هسته ایه . به درک که یه عده دارن توی این مملکت زجر می کشند . والا.... انرژی هسته ایت رو بچسب .

دیونه ام کردی پسر با این عکسا ...

ما درد مشترکیم

kiyOOsk چهارشنبه 11 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 05:22 ب.ظ http://kiyOOsk.blogsky.com

امسال حواستان را جمع کنید ! در kiyOOsk

http://kiyOOsk.blogsky.com

بازهم دوست یکشنبه 29 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 04:07 ب.ظ

خوشحال شدم که بالاخره یکنفر پیدا شد


قطعا را قطعا بنویسد

نه قطعن


چون اینچنین بیسوادان اینترنتی زیادند

که لطفا را لطفن مینویسند و قطعا را قطعن


به یکنفر که ادعای سواد هم داشت اعتراض کردم که این شیوه نگاشتن تنوین نه فارسی است نه عربی

یا بهتر بگویم نه شتر است نه مرغ

میدانی چه گفت ؟

گفت اسمان به زمین نمیاید اگر چنین بنویسم

مدعی بود که دکترای ادبیات است

امیدوارم اولین دیدارم از شما اخرین دیدار نباشد

شاد باشی

سلام من واقعان به یک نفر برای غلط گیری نیاز داشتم همیشه املا ضعیف بود وانشا خوب

اما ن اینطوری بیشتر دوس دارم تا اینطوری ً

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد