جمهوری اسلامی

 

 

     آری           نه       

! ! !

 

  

 

امروز روزی است که نوع حکومت برمردم پس ازیک عمر دیکتاتوری به جمهوری تبدیل می شود.قطعا زندگی کردن در یک نظام جمهوری برتری دارد به زندگی در نظام دیکتاتوری وپادشاهی. 

من هنوز به تاریخ معاصر ایران نرسیدم یعنی الان حتی اگر علاقمند هم نباشم تاریخ ایران را به اجبار تا حمله مغول خوانده ام .حقیقتش هیچ وقت تاریخ ایران را ازقاجار به بعد دوس نداشتم .یعنی همیشه با چاشنی سردرد اعصاب خوردی می خوانمشان.برای همین متاسفانه هنوز تاریخ انقلاب را هم خوب نمی دانم  اما   

  • انتخابات آری ونه برجمهوری اسلامی" اولین انتخابات پس انقلاب درایران و این نظامی است که ما در آن زندگی می کنیم .که نکته های جالبی دارد :

من تا به حال دقت نکرده بودم به اینکه انتخابات ۱۲فرودین سال ۵۸انتخاب نوع حکومت به وسیله مردم نبوده بلکه فقط تایید حکومت انتخابی  حاکمان ومصلحان بر مردم بوده !

در آن برگ رآی نوشته نشده بودچون نوع حکومتی را می پسندید؟بلکه نوشته شده بود : 

حکومت جمهوری اسلامی

وحق انتخاب آری  و نه بوده حتی هیچکدام هم نداشته  

من اصلا نمی خواهم رای بلاماحضه مردم را به جمهوری اسلامی  زیر سوال ببرم .حتی فکر نمیکنم اگر انتخابات نوع حکومت برای مردم گسترده تر از یک آری ونه بود باز هم انتخاب مردم ایران بعد از انقلاب چیزی به غیراز جمهوری اسلامی بوده باشد!با آن دیدگاه وروحیه که در مردم ایران از گذشته تا کنون سراغ دارم. 

  • ونکته دیگر همه برگ رای ها بود  

برگ رای آری به رنگ سبز!   وبرگ رای نه به رنگ قرمز ! 

جالب تر این است که روانشناسی رنگ ها هم در انتخاب بر گ رای برای جامعه ی که بیشترشان بی سودان در سال ۵۸ وحتی توان خواندن دو کلمه دو حرفی را ندارن! برای نشان دار کردن انتخاب درست با دو رنگ کاملا متزاد که دقیقا مثل چراغ قرمز عمل می کنند. برای انتخاب درست ونادرست  بسیار حایذ اهمیت وکارشناسی شده بوده است! 

  • اماحکومت جمهوری اسلامی که ازدیدگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی آیت الله خمینی که فقیه آشنا به فقه واصول اسلامی بوده حکومت الله است. 

حکومت الله ؛جامعه ی آرمانی است که برای شناختش باید به قرآن کریم ونهج الباغه ونهج الفصاحه ودیگر کتب اعتقادی دین اسلام رجوع کرد. اما حکومت الله ریالسم واقعی را باید در تاریخ در آن دوره های که انسان های آرمانی حاکم حکومت هستند جست وجو کرد که در کل تاریخ دو مدل بیشتر نیست !یکی حکومت پیامبر اکرم(ص) ودیگر ی حکومت امام علی (ع)!  

بیشتر عمر پیامبر بر سر تحکیم وبنیانگذاری حکومت در جنگ ها وچند دسته گی ها می گذرد. تا اصول حکومت و همچنین قلمرو جهان اسلام فراهم شود. 

ودوره امام علی (ع)که  من یک یادداشت بلند بالای تاریخ تحلیلی در این رابطه نوشته ام که هنوز جای مناسبی برای انتشار را پیدا نکرده ام. یک حکومت کوتاهی است که با ترور ریس حکومت خاتمه پیدا می کند.! 

زندگی وسیره اما م علی  بهترین نمونه حاکم اخلاق گرا در طول تاریخ است به طوری که کتاب نهج الباغه وگفته های او جهان آرامانی همه انسانهاست .اما شما می بیند که در جهان واقعی چطور با این آدم وحکومتش برخورد می شود!

والگو برداری از حکومتداری این بزرگواران که انسانهای معصوم واخرت گرا هستند که در تمام لحظات زندگی ترس از گناه وایجاد بی عدالتی تمام وجودش را فراگرفته .آنهم با انسانهای عصر حاضر که سرپاریا و دروغ و دو روی هستن نمی توانند عاقبت بهتری پیدا کنند.  

مگر اینکه مردم جامعه تمام کاسه وکوزه زندگیشان را جمع کنند وبنشیند منتظر بهشتی که احتمالا وجود دارد.وچشم به روی تمام اتفاقات وحق وحقوق که ازشان گرفته می شود.ببنند!   

حکومت حال حاضر ایران را دیگر مطمن ام که اسلامی نیس .اگر اسلام همانی است که عدالت دارد  راستی دارد مروت دارد امام علی دارد....   

اما بعد از خواندن اعلامیه 12فرودین آیت الله خمینی متوجه شده ام که حتی همان جمهوری اسلامی هم نیس !ونمی دانم اصلا چیست ؟وچه می تواند باشد؟    

قسمتی های  از اعلامیه را همین پا یین می توانید بخوانید...

  •  دوازدهم فروردین 1358 هجری خورشیدی (1979 میلادی و امسال مصادف با یکم آوریل) اعلامیه رسمیت یافتن نظام جمهوری اسلامی در ایران، که به امضای آیة الله روح الله خمینی انتشار یافته و در روزنامه های تهران به چاپ رسیده بود با این جملات آغاز می شد:
         "جمهوری اسلامی را اعلام می کنم. شما با رای قاطع خود به جمهوری اسلامی؛ حکومت عدل الهی را اعلام کردید، حکومتی که در آن اقشار ملت به یک چشم دیده می شوند و نور عدالت الهی برهمه و همه به یک طور می تابد و باران رحمت قرآن و سنت بر همه کس به یکسان می بارد. مبارک باد برشما که در آن اختلاف نژاد مطرح نیست و همه برادر و برابرند.".
         اعلامیه چنین ادامه می یافت:
         "مبارک باد بر شما روزی که در آن، تمام اقشار ملت به حقوق حقه می رسد. کشور از دست چپاولگران و غارت پیشگان نجات یافت. مقدرات خودرا به دست گیرید. مجال به فرصت طلبان ندهید. نگذارید نفتخواران و مفتخواران به صفوف فشرده شما رخنه کنند.".
        

     

فاطمه زارع "دانشجوی کارشناسی رشته تاریخ ترم شش  

پی نوشت:این یک یادداشت کوتاه تحیلی یک اتفاق تاریخی است نه کم نه بیش! ازخصوصیات نظام جمهوری ودیکر حکومت های دموکراسی این است که مردم می توانند حکومت ونوع حکومت داری حاکمان را مورد نقد وبررسی قرار دهند.مگر این که  غیر از این باشد!

نظرات 2 + ارسال نظر
محمد پنج‌شنبه 12 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 07:30 ب.ظ http://mmoeeni7.blogspot.com

نکته سنجی های جالبی کرده ای

سلام

لی پنج‌شنبه 12 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 08:08 ب.ظ http://leee.us

اگرچه واژه ی هیچکدام زمانی استفاده می شه که گزینه هایی به جز آری و خیر باشه . مثلا : جمهوری اسلامی / جمهوری غیر اسلامی و ... در اخر هم هیچکدام . ولی اینکه همین یک گزینه رو برای انتخاب گذاشتن هم خودش خیلی جای سوال داره و کاملاً با شما موافقم... به نکات خوبی اشاره کرده بودی . مخصوصا روانشناسی رنگ ها...
ممنون

منظورم محدودیت انتخاب بود .بازم اگه برگ رای سفیدبودو می شود انتخاب رو با دست خودت بنویسی می شود واژه دیگه هم استفاده کرد به جز آری ونه!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد