من کارشناس تاریخ ؛ جنبه تزئینی دارم!

 

سری اول سریال قهوه تلخ را چند روز پیش نوش جان کردم! وحالا منتظرم که سری دومش را از بقالی برایم بیاورند.سریال مدیری این بار طنز تلخ ش  بیشتر ما ل من است و مربوط به آینده تحصیلی  ام می شود. اصلا شخصیت اصلی داستان  من ام . سی دی اولش را که گذاشتیم تو ی پخش خانگی پوزخندهای  درشت جماعت توی صورت من می خورد!   منی که  عاشق تاریخ بودم و هستم . 

عشقی که به سادگی و از روی هوس انتخابش نکرده بود.روزی  که من داشتم عاشق تاریخ می شودم حتی  یک معلم با سواد و خوش تیپ ومهربان تاریخ نداشتم که هوسی صورت گرفته باشد.همه معلم های تاریخ من زن ها سیاه چرده بد لباس خشک و رسمی وبد عنق بودن .  

واین تنها چیزی است که از همه آنها به یادم مانده .  هیچ وقت هم حافظه خوبی نداشتم حتی اسم دوستانی که با شون کلی  خاطره مشترک و زندگی مشترک داشتم هم یادم می ره چه برسه به سال تاج گذاری آغا محمد خان قاجار... 

اما  تمام روزهای دانش آموزی  عاشق این بودم که معلم تاریخم یک روز اجازه بدهد درس امروز ش را من بدهم. گچ را توی دستم قر می دادم و روی تخته کلاس  می نوشتم نکته های اصلی داستان و معادله تاریخی  را .. بعد همه ی نکته ها بهم وصل می شود ودرس تمام می شود .لذت عجیبی داشت  وقتی درس تمام می شود و معادله حل !  دلم می خواست همه معلم ها اینجوری تاریخ درس بدهند.نه آن طوری که  مثل باز پرس درس می دادند ومثل باز جو ها درس می پرسیدن و هم چیز را کوفت می کردند بر ما... 

 

حالا من که تا نزدیکی های  سوم دبیرستان اصلا قرار نبود کارشناس تاریخ  بشم ویا چیز توی این مایه های تاریخی ! دانشجو ی کارشناسی تاریخ ام رشته ی که عاشق بودم و عاشقانه انتخابش کردم . توی تمام این سالهای کش دار دانشجوی کم نشیدم این جمله کلیدی رو که تاریخ م رشته اس ؟ می خوای چکار بشی ؟ معلم حتمان!   

 خوب جواب این آدم ها رو می دادم صاف می رفتم توی گلوشون که رشته من مادر رشته هاست تو خودت جزیی از تاریخ و دانایی منی تمام آدم های زنده ومرده جزی کوچکی از دانایی  من هستند منم که درباره گذشته و حال تو می دونم . می تونم آینده رو هم پیش بینی کنم  و یک کارشناس تاریخ همه جا براش جا هست چون نگاه وسیع داره همه کار می تونه بکونه یک کارشناس تار یخ یه مدیر خوب یه آدم فرهنگی خوبه! حتی اونقدر با سواده که می تونه ریس جمهور بشه ! البته یک ریس جمهور با کفایت و باسواد!  

هر سال برای جواب دادن به همین آدم های نادان کلی نظریه و فلسفه می خواندم!  

 

اما حالا چطوری شده بود که نمی توانستم جواب  پوزخند های مخاطبان قهوه تلخ مهران مدیری را  بدهم نمی دانم !  نمی توانستم چیز ی بگویم برای دفاع از خودم از آینده تحصیلی از آینده شغلی  از غرور دانایی ام هیچ چیز نمی توانستم بگویم ...  هر سال وماه ی که می گذ ره روحیه جنگاوری  بیشتر تحلیل می ره ! رشته ی که برای دفاع از او ن همیشه باید فلسفه بافی کنی و اهمیتش نمونه  عینی توی جامعه نداره خسته ام کرده   .

 وقتی می بینم که بهتر ین استاد م که   هرمزگانی و فکر می کنم اولین هرمزگانی باشه که تا سال آینده دکتری تاریخ شو می گیره به خاطره اینکه دانشجو ی تهران . توی دانشگاه بندر عباس  اجازه تدریس نداره حتی توی روزهای که بندر عباس!  و اینکه می بینم مدیریت فرهنگی رو  چطوری از یه آدم تاریخ دان با اون هم پرونده  مدیرتی خوب  می گیرن و می دن به یه آدم بی سواد  آه از نهادم بلند می شه

وقتی می بینم  تالیف یک کتاب پژوهشی آن  هم در حوزه تاریخ که کم کم ده وبیست ملیون هزینه جمع آوری داره برای مورخ  پژوهشگر جدا  از عمر وساعت های که براش می ذاره  چقدر راحت به اسم یه آدم دیگه چاپ می شه! که حداقل هزینه چاپ رو تخفیف بخوره به مورخ گریه م می گیره ...

وقتی می بینم چطور ی حقیقت تاریخی را از کتابامون پاک می شه و توی بلندگوی ریس جمهوری مون نقص! واینکه چه آدم های اجاز دارند از تاریخ حرف بزنند

دلم برای خودم و همه هم شاگردی هام می سوزه  اینکه هیچ وقت  توی آگهی استخدام هیچ جایی ندیدم  کارشناس تاریخ  بخوان . فقط محض سیاه بازی  نظام آموزشی موقع انتخاب رشته موارد پایین رو با عنوان نقش وکارایی و ضرورت وتوانایی رشته تاریخ  خوانده بودم!   

  • " فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی تاریخ توانائی آن را خواهند یافت که در سازمانهای دولتی و غیر دولتی از قبیل وزارت آموزش و پرورش، وزرات امور خارجه، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، وزارت ارشاد اسلامی، سازمان موزه ها، مرکز اسناد ملی، رادیو و تلویزیون، نگهداری آرشیوهای دولتی در کلیه وزارتخانه ها و موسسات دولتی، روزنامه ها و مجلات و مراکز طبع و نشر کتاب و مانند آن، انجام مسائل تحقیقی تاریخ در حد تحقیقات بین المللی، تدریس تاریخ در دبیرستانها آمادگی برای تکمیل تحصیلات در دوره فوق لیسانس و دکتری تاریخ برای استخدام در دانشگاهها جهت تحقیق و تدریس و نظایر آنها به خدمت بپردازند. 
  • با توجه به نقش مهم علم تاریخ در سرنوشت ملت ها و اداره جوامع، ضرورت اهتمام به رشته تاریخ، آشکار است و از آنجا که جامعه اسلامی ایران در زمینه های گوناگون فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیازمند بسط در فش تاریخ و تربیت عالمان و محققان در این زمینه است و با نظر به اینکه دانشگاهها، مرکز آموزش و پرورش متخصصان در رشته های گوناگون علمی و از جمله تاریخ به شمار می رود. از اینرو ضروری و شایسته است که برنامه ریزی تاریخ، متناسب با نیازهای جامعه و پابه پای تحولات علمی در سطح جهان، در خدمت رفع نیازهای علمی و اجرائی کشور اسلامی ایران قرار گیرد و مقدمات رشد و شکوفائی و پیدایش عالمان و محققان بزرگ در این رشته از علوم انسانی رادر سطح جهان فراهم سازد. "  

اما واقعیت همان چیزی بود که همه می گفتند من کارشناس تاریخ؛ جنبه تزئینی دارم!

نظرات 12 + ارسال نظر
hadi شنبه 3 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 08:30 ب.ظ http://hadisoftware.com/

salam vebloge jaleb va poor mohtavaie dari man taze ye sait tarehi kardam be sorat azmayeshi age dostdashti ye sar be ma bezan va ye nazar bede khoshhal misahm mersi bye.
www.hadisoftware.com

هادیما شنبه 3 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 08:57 ب.ظ http://hadima.blogsky.com

سلام نا امید نشو به پوزخند بقیه هم اعتنایی نکن
زمان بزرگترین قاضیه

سلام

لی شنبه 3 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 11:09 ب.ظ http://leee.us

سلام
انسانها تنها با تکیه بر تجربیات گذشته می توانند به سمت آینده با آسودگی قدم بردارند.
مورخین به جای تمام مردمی که تا به حال به گذشته شان فکر نکرده اند مطالعه می کنند .
اثر مهران مدیری هم اشاره ای به این نقش مهم است .
در این زمانه است که مورخین واقعی می توانند به آیندگان کمک های بزرگی کنند . ما گذشته مان را به دست شما سپرده ایم دوست ...

سلام
ما همه دوست داریم اون چیزی که هستیم باشیم

گربه ایتالیایی یکشنبه 4 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 08:00 ب.ظ

برو تو سایت کاتارتیست ها ببین چه عکسی زدن به این میگن شکار لحظه ها

صابر سالاری یکشنبه 4 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 11:27 ب.ظ http://hormozpic.blogfa.com

خوب بود...
البته در حال حاضر این بیکاری شامل تمام رشته ها میشه...

میرزاها دوشنبه 5 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 09:14 ق.ظ http://mirzaha.blogfa.com/

سلام
تاریخ تابعی از متغیرهای گوناگون است که انسان فقط در برخی از آن‌ها نقش دارد.
دانشجوی تاریخ،فلسفه و روشنفکری برای من بسیار دلنشین است شاید نتوانستم در دانشگاه رشته های مذکور بیاموزم اما در خلوت سعی کردم یاد بگیرم .
یاحق و الحق
میرزاها

زیزیز دوشنبه 5 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 12:15 ب.ظ

سلام
دوست عزیز

وبلاگ سنی نیوز گیاوان راه اندازی شد

اگر با تبادل لینگ موافق هستی

خبرم کن

www.tahrui1.blogsky.com

مسعود سه‌شنبه 6 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 12:45 ق.ظ http://mansouriarch.blogspot.com

سلام
مایوس نشین، تو این مملکت همه شغلها جنبه تزیینی دارند غیر از یک شغل که نه مدرک می خواد نه سواد....

من پنج‌شنبه 8 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 10:07 ق.ظ http://mymadhouse.blogsky.com

عنوان یادداشتت عالی بود

جوادقاسمی پنج‌شنبه 8 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 10:24 ق.ظ http://pesaresohrab.blogsky.com/

همیشه دیر خواهد بود
وقتی برگردی
دستهای من تمام خواهد شد

یادمان شاعر و نویسنده حسن کرمی

[ بدون نام ] یکشنبه 11 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 07:33 ق.ظ

پس برو برای اثبات استخدام در دستگاه های دولتی ببین مسئول روابط عمومی ارشاد که به تازگی رسمی شده آخه او هم کارشناس تاریخه!!!!!!!!!!!!!!!!!

samira.dinemigro دوشنبه 12 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 08:41 ق.ظ http://dinemigro.persianblog.ir

tarikh shenasi va ya tarikhnegari va har chize mortabet ba tarikh hatman yek honare to irane ma ham ke be in chiza ahamiat nemidan

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد