داستان شنیدنی نامگذاری ماه اوت (آگست ـ اوگوست)

اوت (آگست ـ اوگوست)، هشتمین ماه میلادی در تقویم گریگوری، از امروز آغاز می شود که نامگذاری آن داستانی جالب دارد، از این قرار:  

    در تقویم رومی که به دستور «ژولیوس سزار» تدوین شده بود و در آن تقویم، که «سال» بمانند تقویم ایرانیان از مارس آغاز می شد، ماه اوت فعلی ماه ششم بود و Sextilis (ماه ششم) خوانده می شد. ماه پیش از آن را به این مناسبت که ژولیوس سزار در آن به دنیا آمده بود، ژولای (جولای ـ ژوئیه) نامگذاری کرده بودند که پس از گذشت بیش از دو هزار سال به همین نام باقی مانده است.
    

 

پس از سزار، پسر خوانده او «گایوس اوکتاویوسGaius Octavius» به سمت امپراتور انتخاب شد و سزار اوکتاویانوس نام گرفت. سنای روم پس از غلبه اوکتاویانوس بر مخالفین و در صدر آنان مارکوس آنتونیوس و کلئوپاترا ملکه یونانی تبار مصر، وی را لقب «اوگوستوسAugustus» داد و پیشنهاد او را که به تنهایی حکومت کند و شریک نداشته باشد تصویب کرد. گام بعدی اوگوستوس که پا در جای پای پدر خوانده اش می گذارد، قرار دادن نام خود بر یکی از ماههای سال بود و ماه ششم را که متعاقب ماه ژولای (ماه ژولیوس سزار) بود برگزید و آن را «اوگوست» نامید که هنوز باقی مانده است. کار بعدی او که خودخواهی محض خوانده شده است این بود که اعلام کرد ماه اوگوست باید مانند ماه ژولای 31 روزه باشد تا دست کمی از ماه ژولیوس سزار نداشته باشد که عملی شده است و به این ترتیب، سال میلادی که خورشیدی است دارای هفت ماه 31 روزه است!.
  اوگوستوس پس از 40 سال حکومت در نوزدهم اوگوست (ماهی که به نام خودش بود) در سال 14 میلادی درگذشت. 


منبع:دکتر انوشیروان کیهانی زاده

نظرات 2 + ارسال نظر
لی یکشنبه 10 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 09:31 ب.ظ http://leee.us

ممنون به خاطر انعکاسش...
جالب بود

بله .آقای متولد آگوست !
آگوستوس هم روز مرگش نوزده مه

میرزاها دوشنبه 11 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 08:09 ق.ظ http://mirzaha.blogfa.com/

سلام
اوت اگوست یا آگست (ابهام زدایی)هشتمین ماه سال میلادی در گاهشماری گریگوری و همچنین یکی از هفت ماه گاهشماری گریگوری با ۳۱ روز است. و به معنی فرخنده است .و آگست دهستانی در استان آلیکانتهٔ اسپانیا است.
در این دهستان ۴٬۷۲۳ نفر زندگی می‌کنند. مساحت این دهستان ۶۶٫۶۶ کیلومتر مربع است.
احتمالا شمادر ماه آگست وارد این دنیای وارونه شدی .
چون در مورد هیچ ماهی نظری نیفکنی به غیر از ماه مورد علاقه ات .

ماه مورد علاقه ام خوب

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد